مشاوره روانشانسي ذهن نو مركز مشاوره ذهن نو برترين مركز مشاوره روانشناسي در زمينه هاي مختلف روانشناسي از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، كودك، طلاق، خيانت، نوجوان، بلوغ، جنسي و سكس تراپي ، ترك اعتياد، اختلات رواني و شخصيت و ... مي باشد.
|
روحيه انتقاد پذيري يكي از مهارتهايي است كه همه ما به آن نياز داريم. ما در زندگي و باتوجهبه شرايطمان در موقعيتهاي مختلفي قرار ميگيريم. طبيعي است كه در تمام اين نقشها نميتوانيم بهترين عملكرد را داشته باشيم؛ يا انتظار داشته باشيم كه همه از كار ما راضي باشند. در تمامي اين موقعيتها گاهي هم پيش ميآيد كه از طرف ديگران مورد انتقاد قرار ميگيريم. در چنين شرايطي چه بايد كرد؟ نداشتن روحيه انتقادپذيري ميتواند فشار روحي بسياري را براي شما به همراه داشته باشد. درصورتيكه تقويت اين روحيه به شما براي قوي تر كردن شخصيت و پركردن نقاط ضعفتان كمك خواهد كرد. به همين خاطر بسيار مهم است كه با راهكارهاي تقويت روحيه انتقاد پذيري آشنا شويد. در ادامه اين راهكارها را بررسي خواهيم كرد. و اگر سؤالاتي داريد براي دريافت مشاوره فردي كليك كنيد. منبع: انتقاد پذيري روحيه انتقاد پذيريانتقادپذير بودن در قدم اول به شما كمك ميكند تا علاوه بر آگاهي از نقاط قوتتان، نقاط ضعفتان نيز آشنايي پيدا كنيد. همه ما داراي نقص هايي هستيم، اما در گذر زمان با آگاهي از آنها ميتوانيم خود بهتري بسازيم. در نتيجه هم در ارتباطات وهم در مسير زندگي لذت بيشتري خواهيم برد. افرادي كه طاقت شنيدن جنبه هاي منفي شان را ندارند، هميشه با مشكلاتي بر دوش شان حركت كرده و فرصت هاي زيادي را از دست ميدهند. راهكارهايي براي بالا بردن روحيه انتقاد پذيريمديريت هيجانات منفيمعمولاً اولين چيزي كه بعد از انتقاد تجربه ميكنيم احساسات منفي هستند. شما ممكن است از دست طرف مقابل عصباني بشويد. و يا احساس كنيد كه فردي ناتوان و ضعيف هستيد. به همين خاطر اولين قدم نيز اين است كه احساسات منفي خود را كنترل كنيد. براي اين كار نفس عميق بكشيد و به اين فكر كنيد كه انتقاد يك نفر از شما و آن هم تنها از يك بخش از رفتارتان نبايد بتواند شما را به هم بريزد. انتقاد پذيري با تفكر منطقيهر انتقادي يك جنبه مثبت و يك جنبه منفي دارد. زماني كه شما شرايط را بهصورت عقلاني مورد ارزيابي قرار نميدهيد ممكن است از جنبه مثبت و سازنده انتقاد غافل شويد. پس همانطور كه در بالا گفتيم بهترين كار اين است كه آرامش خود را حفظ كنيد و بهصورت منطقي به حرفهاي طرف مقابلتان گوش كنيد. سعي كنيد به دور از احساسات بخشهاي صحيح حرف طرف مقابل را بررسي كنيد. و از آنها استفاده كنيد. انتقاد به معناي اشتباه بودن شما نيستيكي از دلايلي كه ما از انتقاد ديگران ناراحت ميشويم و نسبت به آن واكنش نشان ميدهيم اين است كه انتقاد را نه به يك موضوع مشخص بلكه به كل شخصيتمان تعميم ميدهيم. اين فكر شما اولاً باعث ميشود كه خودتان اعتمادبهنفس و عزتنفستان را از دست بدهيد. ثانياً به احتمال زياد باعث خواهد شد كه در مقابل منتقد جبهه بگيريد. پس بهتر است هر بار كه از شما انتقاد ميشود به اين موضوع توجه داشته باشيد كه انتقاد به معناي بد يا اشتباه بودن شما نيست. از ديد طرف مقابل به مسئله نگاه كنيداگر به دنبال تقويت روحيه انتقادپذيري هستيد يك راهكار اين است كه خودتان را بهجاي طرف مقابل قرار بدهيد. اگر شما هم از بيرون و بدون سوگيري به رفتار خودتان نگاه كنيد همين نكات را خواهيد ديد؟ اگر پاسختان به اين سؤال مثبت است پس بهتر است كمي بيشتر به صحبتهاي طرف مقابل گوش كنيد. انتقاد پذيري با واكنش غير عجولانهلازم نيست وقتي كسي از شما انتقاد ميكند بلافاصله به او جواب بدهيد. واكنشهاي عجولانه و در لحظه معمولاً صحيح نيستند. متخصصين معتقدند بهترين كار اين است كه با آرامش به صحبتهاي طرف مقابل گوش كنيد؛ از او بابت صحبتهايش تشكر كنيد. و سپس كمي به خودتان زمان بدهيد. اين به معناي آن است كه تا وقتي هيجانات در شما شديد است نه به انتقادها فكر كنيد و نه به آنها واكنش نشان بدهيد. بلكه وقتي آرامتر شديد يكبار حرفهاي او را در ذهنتان بررسي كنيد؛ و سعي كنيد جنبههاي صحيح و مثبت آن را پيدا كنيد. مقابلهبهمثل نكنيديك عادت اشتباه اين است كه ما در مقابل انتقاد ديگران دست به رفتار مشابه ميزنيم. وقتي يك نفر از ما انتقاد ميكند سعي ميكنيم نقاط ضعفش را به رخ او كشيده و از اين طريق رفتارش را تلافي كنيم. اما واقعيت اين است كه شما با اين كار هرگز انتقاد پذير نخواهيد شد. مهم اين نيست كه چه كسي با شما صحبت ميكند. به حرفهاي او توجه كنيد و اگر واقعاً صحبتهايش منطقي هستند آنها را بپذيريد. آگاهي از انگيزه فرد انتقادكنندهانتقادكردن و مورد انتقاد واقعشدن يك امر طبيعي در زندگي روزمره است. برخي مواقع اشتباهاتي انجام ميدهيم كه مورد انتقاد قرار ميگيريم زيرا كه فرد انتقادكننده خير و صلاح شما را ميخواهد. مواقعي هم پيش ميآيد كه برخي افراد از روي حسادت، لجبازي و… سعي ميكنند از شما انتقاد كنند تا آرامش زندگيتان را به هم بزنند. پس قبل از اينكه بخواهيد به هر انتقادي پاسخ دهيد بهتر است از انگيزه فرد انتقادكننده مطلع شويد. اگر انتقادات از روي خيرخواهي هستند بهتر است با آرامش به آنها توجه كنيد. و اگر انتقادها براي آسيبزدن به روحيه شما هستند بهتر است بهراحتي و بيتفاوت از كنار آنها بگذريد. انتقاد پذيري و شنونده فعال بودنهنگامي كه فردي از شما انتقاد ميكند بگذاريد تمام افكار و نظراتش را درباره شما بگويد. با استفاده از تكنيكهاي گوشدادن فعال انتقادهاي طرف مقابل را بشنويد و سپس در نهايت آن چيزي كه بيان شد را با هم مرور كنيد و از نكات مثبت انتقاد بهره ببريد. گفتگو با يك نفر سوموقتي مورد انتقاد قرار ميگيريد صحبتهاي طرف مقابل را حداقل با يكي از دوستان نزديكتان نيز در ميان بگذاريد. از او بخواهيد نظرش را راجع به اين انتقاد بيان كند. اگر او نيز معتقد است كه اين انتقاد از شما به جا بوده، بهتر است كمي بيشتر به تغيير رفتارتان فكر كنيد. براي آشنايي با روش هاي انتقاد كردن از ديگران كليك كنيد. چگونه به ديگران نشان دهيم كه انتقاد پذير هستيم؟تحليل انتقاد انجام شدههمانطور كه گفتيم اولين واكنش شما به انتقادهاي طرف مقابل بايد اين باشد كه هيجاناتتان را مديريت كنيد. با دقت به صحبتهاي طرف مقابل گوش كنيد. سپس آنچه را از صحبتهايش فهميدهايد براي او بازگو كنيد. اين كار باعث ميشود تا شما بدون سوءتفاهم و ابهام متوجه نظر طرف مقابل بشويد. بازخورد دادنپس از اين كه فرد انتقادكننده نظراتش را بيان كرد با او گفتگو كنيد. مواقعي پيش ميآيد كه شما كار نادرستي انجام دادهايد و فردي از شما انتقاد ميكند. پس از پايان صحبتهايش از او معذرتخواهي كنيد و سپس بيان كنيد كه چه بخش از انتقادهايش سازنده و كدام بخش از انتقادهايش منفي بوده است. بازخورد دادن باعث ميشود تا فرد متوجه شود كه شما حرف او را شنيدهايد. چنين عملي باعث ايجاد رابطه و تعامل بهتر بين شما ميشود. براي آشنايي با انواع انتقاد سازنده و غير سازنده كليك كنيد. ارائه راهكار جايگزيناينكه بدانيم كارمان اشتباه بوده تنها يك بخش از مسئله است. موضوع مهمتر اين است كه بفهميم رفتار جايگزين و بهتر كدام است. به همين خاطر يكي از كارهايي كه ميتوانيد انجام بدهيد اين است كه از طرف مقابل بخواهيد در كنار انتقادهايش راهكار مناسبي نيز به شما ارائه كند. شيوههاي تبديل انتقاد به يك فرصت سازندهتغيير نگرشهر انساني نسبت به مورد انتقاد واقع شدن يك حالت دفاعي ميگيرد. هيچكس دوست ندارد مورد ارزيابي منفي ديگران قرار بگيرد. بهتر است نگرش و طرز تفكر خود را نسبت به انتقاد تغيير دهيد و به جنبههاي مثبت و سازنده آن توجه كنيد. در اين صورت ميتوانيد به پيشرفت خودتان و روحيه انتقاد پذيري تان كمك كنيد. تفكيك قائل شدن بين راهكار مناسب و نامناسبآن چيزي كه اهميت دارد اين است كه لزوماً شما نبايد به هر انتقادي پاسخ دهيد. بعضي افراد انگيزههاي ناسالمي دارند كه هدفشان تخريب موقعيت و شخصيت شماست. برخي ديگر هم هدفشان بهبود شرايط شما است. پس انگيزه فرد انتقادكننده ميتواند اهميت بالايي داشته باشد. با توجه به اين مسئله بايد بين افرادي كه از شما انتقاد ميكنند و راهكارهايي كه به شما ارائه ميدهند تفكيك قائل شويد. در مجموع بهتر است با شيوههاي مهارت ارتباطي مؤثر آشنا شويد تا بتوانيد بهترين نوع واكنش و تصميمگيري را انجام دهيد. براي آشنايي با راه هاي تقويت مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد. براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي لازم در زندگي ميتوانيد در هر زمان از روز براي مشاوره آنلاين و تلفني با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي ذهن نو از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.
سؤالات متداولچگونه هنگامي كه مورد انتقاد قرار ميگيريم رفتار مناسبي از خودمان نشان دهيم؟ سادهترين و درعينحال پيچيدهترين عمل، تغيير نگرش شما نسبت به قضيه انتقاد است. اگر انتقاد را صرفاً يك عمل سازنده ببينيد و فكر كنيد كه فرد انتقادكننده صرفاً نظر شخصياش را بيان كرده ديگر رفتار ناپخته يا هيجاني از خودتان نشان نميدهيد. براي عضويت در اينستاگرام (ذهن نو) كليك كنيد
سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل سراسر كشور :9099070354
جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري شماره تماس با موبايل : 02191002360 منبع: انتقاد پذيري
امتیاز:
بازدید: 0
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |